ساختار سقف کاذب

این بخش ارائه کننده راهبردهایی جهت انتخاب صحیح ساختار، برای پاسخ گویی به عملکردهای مورد نظر طراح می باشد. توضیح این که شرکت کناف یک تولید کننده یا بین المللی ساختمانی و با در نظر گرفتن الزامات طرح، نسبت به “انتخاب ساختار” اقدام می نماید. در این راستا، دایره پشتیبانی فنی شرکت کناف ایران آمادگی بوده و خود را مکلف می داند که اطلاعات عملکردی و اجرایی ساختارهای خود را در اختیار پروژه ها قرار دهد. بدیهی است که مشاور طرح، بر اساس مقررات ملی و کامل دارد تا  برای عملکردهای خاص، مشاوره های لازم  را  به طراحان محترم  ارائه دهد.

سقف کاذب هال

عواملی که در انتخاب ساختار سقف های کاذب کناف موثر است شامل موارد زیر می باشد:

۱- کاربری فضا
کاربری فضا در انتخاب ساختار سقف کاذب موثر است. به طور مثال، در یک ساختمان مسکونی، سقف کاذب یکپارچه و در یک بیمارستان (با توجه به انبوه تاسیسات موجود در فضای پشت سقف کاذب)، سقف کاذب مشبک مناسب خواهد بود.

۲- انعطاف معماری
شکل پذیری و قابلیت های تزئینی در سقف های یکپارچه، در مقایسه با سقف های مشبک بسیار بیشتر است. بنابراین، چنانچه انعطاف معماری بالا مد نظر باشد، گزینه مناسب سقف کاذب یکپارچه خواهد بود.

۳- دسترسی آسان به تاسیسات
در صورتی که دسترسی آسان و بدون محدودیت به فضای تاسیساتی پشت سقف کاذب مطرح باشد، سقف کاذب مشبک انتخاب مناسب خواهد بود; چرا که در این سقف، تایل ها به صورت وزنی در درون شبکه سازه ها قرار گرفته و برداشت و جابجایی آن ها به سادگی صورت می گیرد. در سقف های کاذب یکپارچه، دسترسی به فضای پشت سقف کاذب به صورت محدود و از طریق دریچه های بازدید میسر است.

۴- سرعت اجرا
در فضاهایی که سرعت اجرای بسیار بالا مد نظر باشد، بهترین انتخاب سقف کاذب مشبک است. سرعت اجرای بالا، جزء خصوصیات ذاتی این ساختار است. همچنین، تایل های این نوع سقف عموماً پیش رنگ شده یا دارای روکش پی وی سی بوده و بدین ترتیب عملیات رنگ آمیزی حذف و سرعت کار بالا می رود.

۵- سقف های ترکیبی
با ترکیب سقف های ثابت و مشبک، می توان به یک ساختار کارآمد با انعطاف پذیری بالا دست یافت و از مزایای هر دو نوع سقف بهره مند شد. در این نوع ساختار، مشکلات هندسی حاشیه کار با استفاده از سقف کاذب یکپارچه مرتفع شده و در وسط کار می توان از سقف کاذب مشبک، بدون نیاز به برش کاری و با حفظ ابعاد مدول، استفاده نمود.

۶- شکست ها
در صورت وجود شکست در طرح سقف کاذب، بهترین انتخاب سقف کاذب یکپارچه است. توجه شود که در غالب موارد، باید از سازه ها و قطعات اضافی در محل شکست ها استفاده نمود.

۷– سقف های ۱۱۲D
قبل از انتخاب سقف کاذب نوع ۱۱۲D، باید به توصیه ها و ملاحظات مربوط به آن توجه نمود.

۸- سقف کاذب با صفحات سیمانی کناف *
با استفاده از صفحات سیمانی، می توان سقف های کاذب را در فضاهای خارج از ساختمان و یا در فضاهای داخلی ساختمان که رطوبت محیط زیاد است و یا شرایط آب ریزی مداوم وجود دارد (نظیر آشپزخانه های صنعتی، استخر و سونا)، اجرا نمود.

۹- سقف های تیرچه بلوک با بلوک پلی استایرنی (یونولیت)
با توجه به ضعف پلی استایرن در مقابل حریق، مطابق مقررات ساختمانی باید سقف های تیرچه بلوک با بلوک های از جنس پلی استایرن توسط سقف کاذب مناسب، در مقابل حریق مقاوم سازی شوند. در این حالت، آویزها باید به تیرچه ها یا دال بتنی متصل شوند.

۱٠- مقاومت در برابر حریق
در سقف هایی که کد حریق در آن ها مطرح است، از صفحات گچی نوع FR یا FM استفاده می شود. تعداد و ضخامت لایه های پوششی، حداقل ارتفاع آویز، فاصله آویزها، فاصله سازه ها، ضخامت و خواص لایه عایق پشم معدنی و مشخصات سقف اصلی و عناصر پیرامونی، با توجه به کد حریق مورد نظر تعیین می شود. علاوه بر این موارد، ضوابط مرتبط با ساختارهای دارای کد حریق (مندرج در دفترچه اخیر) باید در نظر گرفته شوند.

تذکر مهم: ساختارهای دارای کد حریق دارای ضوابط و جزئیات ویژه هستند; لذا برای استفاده از این نوع ساختارها در پروژه ها، هماهنگی با دایره پشتیبانی فنی شرکت کناف ایران قویا توصیه می شود.

۱۱- عملکرد صوتی
عواملی همچون تعداد و ضخامت صفحات، ضخامت و خواص لایه عایق پشم معدنی مصرفی، وضعیت اتصال دیوار جداکننده به سقف کاذب و جزئیات اجرایی عایق کاری، در میزان عبور صوت از طریق سقف کاذب موثر است. در صورت نیاز به اجرای لایه عایق در فضای پشت سقف کاذب، وزن مجاز آن باید در نظر گرفته شود. همچنین، در صورت وجود کد حریق، ممکن است محدودیت هایی از نظر استفاده از لایه عایق و یا رده مقاومتی لایه عایق در برابر حریق، وجود داشته باشد.

نکته فنی: به طور کلی عملکرد صوتی لایه های الیافی نظیر پشم های معدنی، ناشی از به ارتعاش در آمدن الیاف بر اثر برخورد امواج صوتی و تبدیل انرژی این امواج به انرژی مکانیکی و سپس گرمایی است. با توجه به عدم وجود الیاف در پلی استایرن، این مواد عایق صوتی مناسبی نبوده و صرفا استفاده از عایق های معدنی برای این منظور توصیه می شود.

۱۲-  فضاهای  مرطوب

از صفحات سیمانی در فضاهای مرطوب (نظیر حمام و آشپزخانه در منازل مسکونی) استفاده می گردد.

۱۳– شرایط آویزگیری
قبل از اجرای سقف کاذب می بایست از استحکام سقف اصلی جهت اجرای آویز اطمینان حاصل نمود. در صورت وجود ضعف، باید تمهیدات مناسبی جهت استحکام برای انتخاب نوع عامل اتصال، باید از مناسب بودن آن برای نوع سقف اصلی اطمینان حاصل نمود. همچنین، در برخی ساختارهای دارای کد حریق، عوامل اتصال نیز بخشیدن به محل اتصال آویزها در نظر گرفت.

۱۴- بازشوها
در صورت نیاز به اجرای مواردی نظیر  دریچه های بازدید، خروجی های تهویه و چراغ های توکار، باید پیش بینی های لازم جهت حفظ استحکام، یکپارچگی و ایستایی دارای کد حریق، بازشوها نیز باید با جزئیات ویژه اجرا و در برخی موارد از نوع مقاوم در برابر حریق انتخاب شوند.

۱۵- درزهای انقطاع
در سقف های پیوسته با وسعت زیاد (حداکثر هر ۱۵ متر در هر یک از امتدادهای سقف) و در محل هایی که یک سقف کاذب باریک بر اثر شکست دیوار ایجاد می شود، باید درز انقطاع ایجاد نمود. توجه شود که در ساختارهای دارای کد حریق، درزهای انقطاع با جزئیات ویژه اجرا می شوند.

۱۶- عناصر بادبندی
برای سقف های کاذب با سطوح گسترده و یکنواخت، اجرای عناصر بادبندی جهت مهار حرکات جانبی (برای مساحت حداکثر هر در مواردی که دیوار کناف صرفا به سقف کاذب متصل می شود، برای ایجاد استحکام و جلوگیری از حرکات جانبی در سقف کاذب، باید اعضای بادبندی در زیرسازی۲۵ متر مربع) توصیه می گردد.

۱۷- بارهای خارجی وارد بر سقف
بارهای خارجی وارده بر سقف کاذب باید در مرحله طراحی زیرسازی سقف در نظر گرفته شوند. در صورت تجاوز از میزان مجاز، این گونه بارها باید مستقل از سقف کاذب و مستقیما به سقف اصلی متصل شوند. همچنین، در کلیه ساختارهای دارای کد حریق (به جز در ساختار سقف زیر سقف)، اتصال بار به سقف کاذب مجاز نبوده و هر گونه بار فقط باید به سقف اصلی متصل گردد.