در طراحی داخلی منزل چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟

بعضی از نکات در طراحی داخلی خانه بیش تر جنبه بصری دارند و می توان از طریق آن ها فضای مرده را زنده تر و آپارتمان را دلباز تر نمود .

دکوراسیون داخلی

برای دیوارها چه رنگی را انتخاب کنیم ؟

انتخاب کردن رنگ مناسب برای طراحی داخلی خانه به خصوص برای آپارتمان هایی با متراژ کم دارای اهمیت است . رنگ ها با توجه به شفافیت و درخشندگی دارای انواع متفاوتی هستند که بهترین انتخاب ، انتخاب رنگ های روشن آن هم با درخشندگی و شفافیت زیاد می باشد .

رنگ های روشن در طراحی باعث می شود که فضای داخلی بزرگ تر به نظر برسد و هر چه میزان شفافیت آن بیش تر باشد به دلیل انعکاس نور فضا زنده تر می شود .

یکی از رنگ هایی که برای طراحی داخلی آپارتمان مناسب است رنگ استخوانی روشن است ، که علاوه بر شفاف بودن و روشنی با اکثر رنگ های وسایل منزل نیز هم خوانی دارد و یک کمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید . برای ایجاد تنوع در رنگ ها می توانید در ناحیه دیوار اپن آشپزخانه تان از مصالح سنگی آن هم با رنگ های متنوع استفاده نمایید .

چه کفپوشی مناسب است ؟

یکی از مواردی که در طراحی داخلی خانه باید به آن توجه داشته باشید انتخاب کف پوش می باشد . برای پوشش کف آپارتمان می توان از مصالحی چون انواع سرامیک ها ، موکت ، پارکت های طرح چوب و … ) استفاده کرد اگر تصمیم دارید که کف پوش های ساختمان تان را عوض کنید در صورت استفاده از سرامیک باید در انتخاب رنگ آن خیلی دقت کنید ، استفاده از رنگ های تیره در کف ، فضا را فشرده تر می سازد .

استفاده از رنگ های بسیار روشن در طراحی داخل منزل برای کف پوش مانند رنگ سفید نیز معایبی دارند ، یکی از معایب آن این است که فضا را یک دست می کند و برای یک دست شدن آن می توان از یک قالیچه در قسمت زیر مبل استفاده نمود . هم چنین می توانید در بین سرامیک ها طرح هایی با رنگ های متفاوت را ایجاد کنید . اگر هم از پارکت استفاده می کنید باید نکات گفته شده را رعایت کنید .

نحوه قرار گیری مبلمان :

یکی از مواردی که باید در طراحی داخلی منزل باید به آن ها دقت کرد انتخاب مبلمان و نحوه قرارگیری آن ها می باشد . انتخاب رنگ مبل ها به عهده خودتان است اما رنگ هایی مانند کرم روشن و یا سفید باعث زنده شدن فضا می شوند و فضا نیز بزرگ تر به نظر می آید . برای انتخاب طرح مبل بهتر است حتی المقدور مبل هایی با شکل های هندسی و یا بدون منحنی را انتخاب کنید . برای چیدمان مبل ها نیز بهتر است که آن ها را بهم هم دیگر بچسبانید علت انتخاب شکل منحنی نیز این است که مبل ها در کنار دیوار صاف یک ترکیب مناسب تری را به وجود می آورند . تا آن جایی که امکان دارد وسایل خانه را به دیوارها نزدیک کنید تا کوچک ترین فضا ها را نیز استفاده کنید . اگر در جلوی پنجره ها از پرده های پارچه ای استفاده می کنید بهتر است رنگ آن ها را روشن انتخاب کنید .

نورپردازی :

نورها نقش بسیار مهمی در زنده کردن فضا و طراحی داخلی منزل دارند . نور مناسب در طراحی داخلی فضا خفگی محیط را به طور کامل از بین می برد ، بهتر است که از نورهای طبیعی استفاده کنید . اگر نور طبیعی تان ضعیف است این کمبود را با استفاده از نور مصنوعی جبران نمایید . تا آن جایی که امکان دارد از پرده های عمودی یا کرکره ای استفاده نکنید ، زیرا این نوع پرده ها از ورود نور خورشید به داخل جلوگیری می نمایند . بهترین انتخاب برای پنجره های آپارتمان پرده های پارچه ای یا توری می باشد . این گونه پرده ها نور را به خوبی از خودشان عبور می دهند . نورپردازی موضعی بر روی قاب ها و … باعث ایجاد حرکت در فضا و زیبا ساختن طراحی داخلی منزل می گردد .

نورپردازی در قسمت های حمام و هال :

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت نورپردازی در آشپزخانه می باشد . در قسمت هایی از آشپزخانه که اکثرا محل انجام کار است و به نور کافی نیاز می باشد . مثل سطح روی اجاق ، سطوح روی کابینت ها ، سینک ظرفشویی که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند . به جز روشنایی برای این اماکن ، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد . اگر در آشپزخانه تان غذا می خورید می توانید از چراغ های سقف کاذب که ارتفاع آن ها قابل تنظیم می باشد در بالای میز غذا خوری استفاده کنید . این نوع چراغ ها در هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن می کنند و در هنگامی که از میز استفاده نمی شود فضای آشپزخانه تان را کاملا روشن می سازد . دقت داشته باشید که هر کدام از این چراغ ها باید یک کلید کنترل مجزایی را داشته باشند تا در مواقع لزوم بتوان از آن ها استفاده کرد .

در خیلی از آشپزخانه ها بسیاری از کابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند این نوع کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی دارند نور کافی برای سطح روی اجاق گاز برای آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش در بالای اجاق گاز هستند توسط چراغ هواکش تأمین و اگر هواکش تان به چراغ مجهز نیست می توانید از چراغ های قابل تنظیم در قسمت بالای اجاق گاز نصب کنید . هم چنین در قسمت بالای سینک ظرف شویی نیز یک چراغ نصب کنید تا در هنگام شب نور کافی برای شست و شوی ظروف را برای شما ایجاد نماید .

برای تأمین نور در سطح روی کابینت ها می توانید از چراغ های مهتابی استفاده کنید و آن را بر روی دیوار نصب کنید بدون آن که دیده شوند و به چشم آسیب برسانند نور مفید و کافی را روی کابینت ها می تابانند . اگر کابینت های زمینی تان عمیق هستند و نور کافی برای دیدن داخل آن ها وجود ندارد می توانید برای دسترسی راحت تر به وسایل داخل کابینت ها از چراغ های کوچک استفاده کنید و آن ها را داخل کابینت آشپزخانه تان نصب کنید و برای آن ها کلید های اتوماتیک بگذارید تا با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند .

نور پردازی برای فضاهایی چون حمام و دستشویی دارای اهمیت کم تری می باشد ، برای حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی که روشنایی محیط را تأمین می کنند به یک چراغ دیواری برای بالای آینه نیز نیاز است .