سقف کناف به دلیل ویژگی های و مزایایی که دارد به پرکاربردترین و محبوب ترین نوع سقف کاذب تبدیل شده است. این نوع از سقف کاذب، با ایجاد شبکه ای متصل به سقف که صفحات کناف روی آن نصب و جاگذاری می شوند، اجرا می شود.

این روزها سقف کناف به عنوان ابزاری مهم در طراحی دکوراسیون داخلی با هدف ایجاد جلوه های هنرمندانه و زیبا به کار برده می شود. حتما متوجه شده اید که با ورود به محیط های سربسته ای مثل خانه، سازمان ها و مراکز تجاری یا تفریحی متوجه می شویم که سقف آن محیط اثر زیادی در ارزیابی ما از آن فضا دارد. این که آن فضا چقدر شیک یا مدرن، گرم و صمیمانه و یا نشاط آور است؟

استقبال فراوان از سقف کناف در جهان امروز به دلیل ویژگی های و مزایای آن است. در این نوشته قصد داریم دلایل محبوبیت سقف کناف را با هم مرور می کنیم. قبل از آن بیایید به تاریخچه کوتاهی از سقف کناف یا همان سقف کاذب کناف نگاهی بیندازیم.

اطلاعاتی جذاب در مورد سقف کناف

 شاید جالب باشد که بدانید شروع استفاده از سقف کاذب گچی به زمان روم باستان بر می گردد. هنرمندان و صنعتگران در سقف ها و دیوارهای کاخ های رم باستان آثار خارق العاده ای را با استفاده ترکیب خاصی از گچ خلق کرده اند که هم اکنون آثار آنها موجود است. بعدها در یونان و همچنین قرون وسطی و دوران رنسانس هم سقف های بی نظیری با استفاده ترکیبات گچ ساخته شد. دامنه استفاده از این نوع سقف سپس به سمت شرق دور گسترش پیدا کرد و در نهایت در همه جای دنیا شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف کاذب بزرگ

گچ که ماده اصلی ساخت سقف های کاذب بوده است از سنگ گچ که به وفور در طبیعت وجود دارد، استخراج می شود. فراورده های گچی با پیشرفت علم و تکنولوژی و با افزودن مواد جدید، تبدیل به کناف های امروزین شده اند.

کلمه “کناف Knauf”، نام فامیل موسسان شرکت کناف آلمان(1932) است که آن را بر روی شرکت و محصولاتشان گذاشتند و سقف کناف هم به همین نام مشهور شده است. در حال حاضر شرکت های دیگر برندهای مختلفی از اینگونه مواد را با اسامی دیگر تولید می کنند اما همه آنها را به نام کناف می شناسند.

سقف کناف چیست؟

سقف کناف نوعی سقف کاذب و زیر سقف اصلی ساختمان است که از شبکه(سازه) ای فلزی و کناف های متصل شده به آن تشکیل می شود. کناف ها صفحات گچی روکش داری هستند که در ابعاد و ضخامت های مختلف (پانل و تایل) توسط کارخانه تولید می شوند و مطابق با طرح مورد نظر برش داده شده و بر روی سازه ای نصب می شوند. سازه(Grid) برای نگه داشتن کناف و شکل دهی به آن توسط نصابان ماهر طراحی، اندازه گیری و نصب می گردد. مواد تشکیل دهنده کناف شامل گچ و مواد افزودنی مثل پشم سنگ، الیاف معدنی، پلی اورتان و … است و روکشی شبیه مقوایی ضخیم بر روی صفحات کناف کشیده می شود.

گچ برگ های سقف کاذب کناف

مزایای سقف کناف چیست؟

  • امکان اجرای طرح های ساده (مینیمال) تا پیچیده

سقف کناف امکان پیاده سازی ایده های مختلف را مطابق با خواست مشتری فراهم می کند. به دلیل آنکه می توان کناف ها را در ابعاد و سایزهای مختلف برش داد و یا در آنها انحناها و قوس هایی ایجاد کرد.

سقف کاذب دکوراتیو با نور پردازی

  • هماهنگی سقف کناف با نورپردازی

سقف کناف امکان نورپردازی در داخل کناف ها را برای طراحی داخلی به آسانی فراهم می کند. می توان انواع روش های نورپردازی مانند نور خطی، چشمه ای، آویزی (لوستر)، چراغ های توکار و … را با سقف کناف به کار برد. می دانیم که نورپردازی های خلاقانه شکوه و زیبایی فضا را دوچندان می کند.

  • سقف کناف؛ عایق صدا و حرارت

این نوع از سقف کاذب به دلیل خاصیت مواد تشکیل دهنده کناف ها تا حد زیادی صدای محیط را جذب می کند. این ویژگی سقف کناف به خصوص در مکان هایی که سکوت اهمیت زیادی دارد مهم تلقی می شود مثل استودیوها، تالارکنفرانس و موسیقی، اتاق جلسات، اتاق خواب های منازل و یا حتی خانه هایی که همسایگانی حساس به صدا دارند و نگران انتقال سر و صدای فرزندان به بیرون هستند!

  • هماهنگی سقف کناف با دکوراسیون فضا

سقف کناف را می توان در هماهنگی کامل با دکوراسیون دیوارها، لوازم و وسایل تزیینی داخل فضا و کف طراحی کرد. به طوری که با ورود به آن مکان از یک سبک طراحی با هارمونی زیبا لذت ببریم.

سقف کاذب اتاق

  • سقف کناف، طرحی مختص شما!

یکی دیگر از ویژگی های سقف کناف امکان ایجاد طرحی مخصوص هر فضا و منطبق با سلیقه سفارش دهنده است. می توان سقف کاذب کناف را با معرق و تزییات چوبی، cnc و یا فلکسی ترکیب کرد و طرح های زیبا خلق کرد.

  • پوشش تأسیسات سقف توسط سقف کناف

سقف کناف امکان پوشاندن داکت ها و سیم ها و تجهیزات آتش نشانی موجود بر سقف اصلی را ایجاد می کند. ضمن آنکه امکان دسترسی به آنها همچنان فراهم است. با برداشتن بخشی از سقف کناف می توان به قسمت بالای آن و سقف اصلی دسترسی داشت.

  • آسانی نصب سقف کناف

موقع نصب سقف کناف استفاده از مصالح ساختمانی مانند گچ و سیمان کاهش می یابد و آلودگی محل کارگاه حین نصب و پس از آن نسبت به سقف های از نوع رابیتس بسیار کمتر است.

  • مقرون به صرفه بودن سقف کناف

پیش ساخته بودن کناف ها و آماده بودن تجهیزات فلزی مورد نیاز برای نصب سقف کناف موجب صرفه جویی در زمان می شود. چرا که آنها به محل آورده شده و تنها زمانی برای نصب آنها مورد نیاز است. از طرفی تیم های جوشکاری و بنایی که در انجام رابیتس حضور دارند، حذف شده و لذا سقف کناف در کاهش هزینه از این جهت هم مورد توجه است.

  • سقف کناف؛ سبک و ایمن

با توجه به تکنولوژی به کار رفته در تولید پانلهای کناف، آنها وزن زیادی ندارند و سبک هستند. به همین جهت بار قابل توجهی را به سقف یا دیوارها تحمیل نمی کنند. آنها توسط شبکه های از پروفیل های گالوانیزه که به یکدیگر و به سقف پیچ می شوند، به سقف متصل می شوند برای همین کاملا محکم و ایمن می باشند.

مصالح سقف کاذب کناف