سقفهای کاذب با توجه به شرایط آب و هوایی که مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین قیمیت و زیایی ،دارای انواع متفاوتی می باشند. در این مطلب ما قصد داریم که برخی از این نوع سقفها را معرفی کرده و آنها را شرح دهیم.

طراحی سقف کاذب

سقف کاذب دارای اندود و رابیتس

پر کاربردترین سقف کاذب این نوع می باشد. به ورق فولادی مشبکی که توسط سیم آرماتور و یا مفتول به شبکه فرعی متصل می شود رابیتس گفته می شود. اصلی ترین ویژگی رابیتس این است که بیشتر مصالح به آن می چسبند و همچنین ترک نمی خورد. در دو نوع برجسته و مسطح رابیتس را می سازند. در دهانه های کوچک از نوع مسطح و نوع برجسته در دهانه های بزرگ کاربرد دارد. جهت اندودکاری برروی تاسیسات و همچنین کانالهای کولر از رابیتس استفاده می کنند.

سقف کاذب آکوستیکی

به نوعی ایزولاسیون صوتی آکوستیک می گویند که توسطپلاکهای گچی ،پارچه های چین دار ،پلاکهای چوبی و یا ورقهای سفید رنگ مقوای فشرده و همچنین سوراخدار ساخته می شود و در مکانهایی مثل سینما و سالنهای سخنرانی که در آنها باید از انعکاس صدا جلوگیری بشود مورد استفاده قرار می گیرد.

سقفهای کاذب آلومینیومی

این نوع سقفها دارای پوشش آلومینیومی بوده و پشت آنها را معمولا بوسیله پشم شیشه پر می نمایند. وسیله اتصال در این سقفها از جنس فولاد گالوانیزه می باشد.

سقفهای کاذب چوبی

در چنین سقفهایی پیش از اجرا کردن لمبه کوبی دور سقف را توسط چهارتراش چوبی مناسب تراز و کلاف کشی می نمایند. شبکه اصلی که این نوع از سقف دارد از جنس فولاد و یا چهارتراش و شبکه فرعی آن از جنس جوب می باشد. لمبه های چوبی دارای جنس چوب نراد خارجی ،روسی و یا چیزی مشابه آن می باشند.

سقفهای کاذب دارای قطعات پیش ساخته شده گچی

اصلی ترین شبکه در چنین سقفهایی عمدتا از جنس آلومینیوم می باشد که در داخل آن قطعات گچی قرار می گیرد ،می توان قطعات گچی را برروی شبکه های چوبی میخ و یا پیچ نمود. سقفهای گچی کاذب دارای مزایایی می باشند از جمله:

  1. سبک بودن: وزنی که این نوع از سقفها در مقیاس هر متر مربع دارند چیزی حدود 15 الی 18 کیلوگرم است.
  2. قابلیت نصب آسان و سریع: به دلیل اتصالات آلومینیومی و سیستم پیش ساخته که در این نوع سقف بکار رفته نصب آن به آسانی و با سرعت بیشتر انجام می گیرد.
  3. امکان ایجاد نمودن طرحهای متفاوت.
  4. بسیار مقاوم در برابر آتشسوزی و عدم ایجاد نمودن دود.
  5. رنگ کاری با پرداخت بسیار کم.
  6. قطعات قابل تعویض می باشند.
  7. ثبات بالای رنگ: رنگ در سالهای طولانی حتی در مقابل نور خورشید تغییر نخواهد کرد.
  8. در برابر ضربه مقاوم می باشد.
  9. عایق صوت.
  10. تهوبه هوای مناسب: سقفهای گچی این قابلیت را دارند که رطوبت و حرارت را بگونه ای تنظیم کنند که فضای مناسبی برای زندگی ایجاد شود.
  11. سازگاری با محیط زیست: آسیب نرساندن به محیط زیست به علت نداشتن مواد زیان آور.

سقف کاذب ترکیبی

اجرا کردن چند نوع از سقفهای کاذب در کنار یکدیگر را در شکل یک طرح هندسی نامنظم و یا منظم و ایجاد اختلاف سطح و شکست را سقف کاذب ترکیبی می نامند.

برای اجرا کردن چنین سقفهایی طرحی مناسب با سازه های سقف کاذب لازم می باشد. به همین علت می توان با انجام نورپردازی با انواع مختلف چراغها جلوهای بخصوصی را خلق کرد.

برای اینکه چنین سقف هایی را اجرا کنند در ابتدا باید زیرسازی های مناسبی را اجاد کرده که متواند هوراه با آهنکشی و یا فاقد آهنکشی باشد. سقفها کاذب ترکیبی هنگامی که در فضاهای بزرگ اجرا می شوند جلوه زیباتری دارند.

سقفهای کاذب گریلیوم

این نوع سقفها جز سقف های دکوراتیو به شمار می آیند. این سقفها توسط  ورقهای آهنی ،آلومینیومی و یا آلیاژی ساخته می شوند.

به سقفهای گریلیوم سقف باز نیز می گویند. به این دلیل که بعد از نصب کردن سقف چیزی که دیده می شود خانه های مستطیلی و مربعی می باشد که به شکل پیوسته در کنار یکدیگر قرار می گیرند. داخل و پشت سقف هیچ پوششی وجود ندارد و تاسیسات کار شده در پشت آن را می توان به خوبی دید.

عمدتا سقفهای کاذب گریلیوم را به شکل ترکیبی با سقفهای دیگر و یا فردی اجرا می نمایند. این سقفها را به وسیله مفتول ،سیم و یا زنجیر از سقف آویز می کنند.