سقف کاذب را سقف آویخته یا معلق هم می گویند زیرا از سقف اصلی توسط آویزهایی آویخته ونصب می شود. سقف های کاذب کاربردهای مختلفی از قبیل پوشش تاسیسات روی سقف اصلی مثل سیم ها و لوله ها و همچنین کابرد زیبایی و دکوراسیون دارند. امروزه سقف های کاذب جزیی از معماری مدرن هم در حوزه مسکونی و هم در حوزه تجاری به شمار می آیند. این موضوع به خاطر تنوع بالا، قابلیت نصب آسان و هزینه مناسب آنها بوده است.

تاریخچه سقف های کاذب

سقف های کاذب در ابتدا در دوره موروماچی در ژاپن (1573-1337 میلادی) مورد استفاده قرار گرفته اند. پس از آن در سال 1919 میلادی فردی در آمریکا سقف کاذب جدیدی را ابداع و سپس ثبت اختراع کرد. طرح سقف کاذب او به صورت تایل هایی بودند که در یکدیگر چفت می شدند. برای دسترسی به فضای بالای آنها برای تعمیر و یا بازرسی تاسیسات، باید از خارجی ترین تایل در سقف کاذب شروع به برداشت تایل ها می کردند تا به محل مورد نظر برسند و سپس آنها را مجددا کنار هم قرار می دادند که اینکار زمانبر بود.

بعدها در سال 1958، دونالد براون از ایالت اوهایو اقدام به اختراع سقف کاذب های آویخته از سقف اصلی کرد که امکان دسترسی به بخش بالای آن را در هر قسمت ممکن ساخت. در سال های بعد نیز با پیشرفتهایی که در تکنولوژی و مواد اتفاق افتاد، سقف های کاذب تکامل پیدا کردند.

مزایای سقف های کاذب

  • کاهش مصرف انرژی. سقف کاذب با کاهش فضایی که قرار است گرم یا خنک شود، موجب کاهش مصرف انرژی می شود. برخیانواع سقف کاذب که عایق حرارتی هستند نیز این صرفه جویی را تشدید می کنند.
  • کاهش آلودگی صوتی. ساکنان ساختمان هایی که در مجاورت اتوبان ها یا مکان های شلوغ قرار دارند می توانند با نصب سقف کاذب جاذب صوت تا حدودی کمتر در معرض سر و صدای محیط قرار بگیرند. سالن های کنسرت و جلسات نیز با جذب صدا توسط سقف کاذب انعکاس صدای کمتری خواهند داشت.

تایل سقف کاذب

  • پوشش تاسیسات روی سقف اصلی و ایجاد سقف مرتب و یکدست
  • انعطاف پذیری در طراحی: سقف های کاذب مدرن مانند سقف کناف امکان رنگ آمیزی و ترکیب با دیگر انواع سقف های کاذب مانند پلکسی، چوب و … را دارند. همچنین امکان اجرای طرح های دارای انحناهای متنوع طبق نظر افراد و منطبق با سبک دکوراسیون ایشان را داراست. نصب سیستم های نوری و هماهنگ شدن با سیستم های هوشمند و سیستم های مدیریت انرژی همزمان با اجرای سقف کاذب از دیگر موارد انعطاف پذیری این نوع سقف هاست.

معایب سقف های کاذب

  • کاهش ارتفاع از سقف تا کف

به دلیل فاصله بین سقف اصلی و کاذب مقداری از ارتفاع فضا کاهش می یابد و نصب سقف کاذب در فضاهایی که ارتفاع سقف تا کف آنها کمتر است باید با ملاحظات بیشتری انجام شود.

  • آسیب پذیر بودن:

سبک بودن سقف کاذب اگرچه یکی از مزیت های آن به شمار می آید و بار زیادی را بر ساختمان تحمیل نمی کند. ولی همین ویژگی می تواند سقف های کاذب را در برابر ضربات آسیب پذیر می کند.

چگونه نورپردازی با سقف کاذب انجام می‌شود؟

نورپردازی یکی از مهمترین طراحی دکوراسیون است. نورپردازی را معمولا با توجه به کاربری فضا مورد استفاده انجام می دهند. مثلا برای اتاق های کار معمولا از نورهای خنک و برای اتاق استراحت از رنگ های آرامش بخش و برای پذیرایی و نشیمن از ترکیب رنگ های گرم وسرد با اولویت رنگ های گرم استفاده می کنند.

هنگام نصب و اجرای سقف های کاذب می توان خلاقیت زیادی برای استفاده از انواع نور پردازی به کار برد. نورهای خطی، پنل های LED، انواع چراغ ها، نوارها و لوله های LED و یا لوسترها. نورهای ال ای دی نسبت به نورهای هالوژن یا فلوئورسنت نور بیشتری ایجاد می کنند و کم مصرف تر هستند بنابراین نیاز به وسایل نورپردازی کمتری خواهید داشت ضمن آنکه در هزینه تان نیز صرفه جویی هایی ایجاد می کند.

سقف کاذب آشپزخانه

در سقف های از نوع سقف کناف دکوراتیو که می تواند دارای لایه ها و اشکال متنوع باشد می توان از نورهای مخفی در زیباسازی فضا بسیار بهره برد. در سقف های ازنوع پلکسی یا آسمان مجازی نیز تنظیم نورتابانده شده از بالای صفحات حایز اهمیت است و در نتیجه کار اهمیت زیادی دارد.

سقف کاذب پذیرایی

ارتباط سقف کاذب با سیستم‌های مدیریت انرژی با فناوری‌های هوشمند

سیستم های مدیریت انرژی برای بهینه سازی مصرف انرژی با تنظیم استفاده تجهیزات از انرژی عمل می کنند. می توان با اتصال نورهای جاسازی شده درون سقف های کاذب به سیستم های مدیریت انرژی امکان تنظیم نور یا خاموشی آنها را در زمانی که از فضا بهره برداری نمی شود را فراهم کرد. همین موضوع برای سیستم های گرمایش و سرمایشی که پنل های آنها در سقف های کاذب قرار دارند قابلیت اجرا دارد.

بهترین نوع سقف کاذب را چگونه تشخیص دهیم؟

برای تشخیص اینکه کدام نوع سقف کاذب بهترین گزینه برای فضای شما است، عوامل زیر را در نظر بگیرید.

  • انتظاراتتان از سقف کاذب چیست؟ برای اینکار ارزیابی کنید که شما با اجرای سقف کاذب انتظار دارید چه چیزی بدست آورید. اگر قرار است لوله ها و سیمها و یا هر تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و لوله کشی را بپوشاند، بنابراین سقف کاذب باید امکان دسترسی به تأسیسات گفته شده را برای تعمیرات و بررسی ها ایجاد کند. یا اگر عملکرد عایق صوتی یا حرارتی بودن را در نظر داشته باشید بهتر است از سقف های کاذبی که از مواد فایبرگلاس یا الیاف معدنی استفاده می کنند، استفاده کنید.

 

  • سقف کاذب مدنظرتان از جنبه زیبایی و هنری چگونه ظاهری دارد؟ سبک معماری، چیدمان وسایل فضای مورد نظرتان با کدام نوع از سقف های کاذب هماهنگی دارد؟

 

  • به ارتفاع سقف تا کف فضا توجه کنید. سقف های کاذب ارتفاع اتاق یا فضای مورد نظر را کاهش می دهند. آیا ارتفاع باقیمانده برای فضای مدنظرتان از نظر شما کافی است.

 

  • نصب سقف کاذب و نگهداری از آن چه شرایطی دارد؟ به سهولت نصب سقف کاذب مدنظرتان و تعمیرات و نگهداری آن در آینده توجه کنید. سقف های کاذب معمولا نصب آسانی دارند و بیشتر انواع آنها امکان دسترسی به فضای بالای خودشان را برای تعمیر و یا بازسازی فراهم می کنند. بااین حال خود سقف کاذب ممکن است با گذشت زمان نشانه هایی از تغییر رنگ یا برآمدگی و شکم دادن نشان دهندکه نیازمند تعمیرات شوند.

 

  • عایق صدا بودن. اگر اولویت شما کاهش سر و صدا بویژه در محیط های کاری و یا استودیوها باشد، سقف کاذبی را انتخاب کنید که جاذب صدا هستند مثل سقف کناف هایی که ویژگی آکوستیک دارند.

 

  • بهره وری انرژی. سقف کاذب می تواند به عنوان عایقی در برابر هدررفت دمای فضا هم عمل کند و باعث کاهش هزینه های مرتبط با مصرف انرژی شود.

 

  • ایمنی در برابر آتش: اگرمقاومت در برابر آتش سوزی مدنظرتان باشد، بهتر است موادی را انتخاب کند که ضد حریق باشند و نصب موانع گسترش آتش را که در قسمت بالای سقف کاذب نصب می شود را نیز مورد توجه قرار دهید.

 

  • ماندگاری در محیط زیست. اگر مسایل محیط زیستی برایتان خیلی اهمیت دارد می توانید از سقف کاذب هایی که با مواد بازیافت شونده ساخته می شوند استفاده کنید. موادی مثل فیبرهای معدنی.

 

 

  • هزینه سقف کاذب: هزینه دو جنبه دارد: هزینه های نصب سقف کاذب در ابتدا و هزینه های مربوط به نگهداری سقف های کاذب. ممکن است قیمت ابتدایی یک نوع سقف کاذب کمی بالاتر از دیگر انواع باشد اما در طی زمان به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی توسط آن یا نیاز کمتر به تعمیرات و نگهداری هزینه کمتری ین تری به شما تحمیل کند.

چه موادی برای ساخت سقف کاذب استفاده می‌شوند؟

سقف های کاذب در رنگها و جنسهای مختلف گسترش پیدا کرده اند. امروزه مواد زیر در اجرای سقف های مورد استفاده قرار می گیرند:

چوب: استفاده از چوب هم به صورت منفرد و هم در ترکیب با دیگر سقف ها مانند سقف کناف به فضا بعد داده و بافت چوب نیز در زیبایی فضا موثر است بخصوص اگردرهماهنگی با کل دکوراسیون باشد.

فلز: کاربرد آلومینیوم و آهن گالوانیزه به دلیل ماندگاری و آسانی نصب و برداشتن متداول است. کاربرد فلز را میتوان در سقف های گریلیوم مشاهده کرد. سقف هایی که در پایان کار ظاهری چهارخانه دارند و فضای بالای آنها تا حدودی مشخص است.

الیاف معدنی: این مواد به دلیل سبکی و قابلیت بازیافت بالا در ساخت پنل های سقف های کاذب کاربرد دارند. کارخانه های معتبر کناف در ترکیب برخی انواع کناف هم از الیاف معدنی استفاده می کنند.

الیاف معدنی سقف کاذب

شیشه: استفاده از شیشه در ابعاد وضخامت های مختلف برروی سقفهای کاذب منظره های باشکوه و درخشانی خلق می کند البته با آسیب پذیری بالاتری نسبت به سقف کاذب فلزی .

گچ: گچ در سقف های کاذب رابیتس یا راویز کاربرد دارد.اسکلت کار از میلگردها و شبکه توری سیمی تشکیلی می شود که به سقف اصلی متصل می شود و بعد این اسکلت(سازه) با گچ پوشش داده شده و طرح مورد نظر ایجاد می شود. 

پلکسی و طلق. پلکسی و طلق با انواع و تصاویر مختلف برای اجرای سقف کاذب کاربرد دارند. تصویر آسمان (آسمان مجازی) و مناظر طبیعت و هرنوع تصویری متناسب با فضا امکان چاپ بر روی این نوع سقف کاذب را دارد.

سقف کاذب آسمان مجازی

پی وی سی: پلی‌وینیل کلراید (Polyvinyl chloride ) یا پی‌وی‌سی (PVC) نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است. امروزه از ترکیب پانلهای برش خورده از جنس پی وی سی با سقف کناف هم در اجرای سقف های کاذب استفاده می شود.

سقف کاذب پی وی سی

از پی وی سی برای ساخت سقف کاذب کشسانی نیز استفاده می شود. این نوع سقف از پارچه ای که ازجنس پی وی سی است و کشسانی دارد ساخته می شود. طرح ها و مناظر مختلف قابلیت چاپ بر روی پارچه سقف کشسانی دارند.

سقف کاذب کشسانی

کناف: (Knauf)  کناف ترکیبی مدرن ازگچ به همراه افزودنی هایی برای ایجاد ویژگی های متنوع در آنست. امروزه سقف کاذب کناف پرکاربردترین نوع سقف کاذب درجهان است. در ادامه توضیح مختصری در مورد سقف کناف خواهیم داد.

 

بیشتر بخوانید: چرا سقف کناف پرکاربردترین نوع سقف کاذب در جهان است؟

 

بهترین نوع سقف کاذب؛ سقف کناف

 کناف در انواع متنوع و برای شرایط مختلف تولید می شود. کناف ها پرکاربردترین نوع سقف کاذب به شمار می آیند و این به دلیل آنست که انواع مختلف کناف ساده ، کناف ضدحریق، کناف ضد رطوبت و کناف ضد حریق-ضدرطوبت داشته و نصب و نگهداری آسانی دارند. علاوه بر گچ به عنوان ماده اصلی کناف، مواد مختلفی مانند پشم سنگ، الیاف معدنی، پلی اورتان در ساخت کناف به کار برده می شود تا خواص ضد حریق، رطوبت و یا عایق صدا و حرارت بودن را ایجاد کنند .

برای نصب سقف کناف نیاز به سازه ای فلزی است که در ارتفاع مناسبی از سقف اصلی به دیوار ها و به یکدیگر متصل می شوند. سازه از اتصال پروفیل های گالوانیزه توسط قطعات فلزی وپیچ و مهره ایجاد می شود. سپس پانل ها (گچ برگ) و یا تایل های کناف در این سازه فلزی قرار داده می شوند. اتصال صفحات کناف به سازه از طریق گیره و یا پیچ و مهره انجام می شود. در مورد مراحل نصب حرفه ای سقف کاذب کناف می توانید اینجا بخوانید.

جمع بندی

سقف های کاذب یکی از عناصر ساختمانی و زیبایی بصری در معماری امروزین به شمار می آیند. در این مقاله ضمن آشنایی با انواع سقف کاذب، عواملی که به شما در انتخاب سقف کاذب مناسب کمک کند مرور کردیم. در ادامه پرکاربردترین نوع سقف کاذب “سقف کناف” را معرفی کردیم. نکته مهم آنست که علاوه بر مدنظر قراردادن موارد مطرح شده از مشاوری حرفه ای و با تجربه برای ارزیابی فضایی که می خواهید از سقف کاذب برای آن استفاده کنید، کمک بگیرید.

شرکت کناف ایران با مدیریت مهندس یگانه و سالها تجربه در زمینه سقف کناف و سقف کناف در ترکیب با دیگر سقف های کاذب جهت مشاوره با شماره های ذیل در خدمت شماست. این شرکت از محصولات و مصالح برند معتبر “کی پلاس K+” استفاده می کند و با بهترین نصابان سقف کاذب همکاری دارد.

44023823-021

09126155994