اگر قصد دارید از سقف کاذب کناف برای طراحی داخلی منزل یا محیط کارتان استفاده کنید، مطلب زیر قطعا می تواند در شناخت مراحل اجرای یک سقف کناف استاندارد به شما کمک کند.

 درست است که سقف کناف به عنوان محبوب ترین نوع سقف های کاذب شناخته می شود اما مهمترین عامل زیبایی و کارآیی سقف کناف، نصب صحیح و اصولی آن است. هدم رعایا استانداردهای نصب سقف کناف باعث مشکلات و هزینه های زیاد و حتی دوباره کاری می شود. با ما همراه باشید تا از مهمترین نکات نصب سقف کناف مطلع شوید.

سقف کناف چیست و چه اجزایی دارد؟

سقف کناف نوعی سقف کاذب است که از دو بخش سازه(شبکه) و صفحات گچی با ترکیب خاص تشکیلی می شود. بدین شکل که سازه ها توسط پروفیل های گالوانیزه در محل مورد نظر توسط قطعات و اتصالات و پیچ و مهره نصب می شود و سپس صفحات گچی (کناف) بر روی آن نصب می شود.

پروفیل ها و اتصالاتی که برای ساخت سازه استفاده می شوند و همینطورکناف ها در کارخانه ساخته می شوند و باید دارای استاندارد های مناسب برای نصب باشند.

اجزای سقف کاذب

سقف کناف برای چه مکان هایی کاربرد دارد؟

به دلیل تنوع انواع کناف ها که در انواع معمولی، ضد رطوبت، ضد حریق و ضد رطوبت و حریق تولید می شوند. می توان در مکان های متنوعی از سقف کناف استفاده کرد. از منازل مسکونی تا سالن های کنفرانس و ادارات تا سینما و سالن ورزشی و آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی.

همچنین با استفاده از کناف میتوان دیوارکاذب ساده یا دکوراتیو نیز اجرا کرد.

سقف های کناف مناسب برای بازسازی

در بازسازی مکانهایی که بیشتر از ده سال از ساخت آنها گذشته باشد نصب سقف کناف علاوه بر ایجاد جلوه ای مدرن و زیبا، دردسر و هزینه کمتری نسبت به دیگر گزینه های طراحی داخلی دارد. زیرا نیازی به تراشیدن گچ های سقف های قدیمی نیست و می توان سقف کاذب را با فاصله مناسبی از سقف نصب نمود.

نصب سقف کاذب

مراحل نصب سقف کناف

برای اجرای سقف کناف مراحل تقریبا مشخصی وجود دارد و برای عبور از مرحله می بایست اصول و استانداردهایی مدنظر قرار گیرد تا بتوان گفت نصب سقف کناف صحیح و اصولی انجام شده است.

  • مشاوره و طراحی سقف کناف با نرم افزارهای طراحی مانند اتوکد

در اولین قدم کارشناسان و نصابان حرفه ای با مشتری گفتگو کرده و از نظرات وانتظارات ایشان مطلع می شوند. سپس نظرات مشورتی خود را در مورد اجرای طرح سقف کناف مورد نظر ارایه می دهند.

  • زیرسازی

زیرسازی یا شاسی کشی، مرحله ایست که طی آن سازه ای که قرار است از قسمت بالا به سقف اصلی متصل شود و در بخش پایین، کناف ها یا گچ برگ ها را در خود جای دهد، نصب می شود. در این مرحله از قطعات یا پروفیلهای گالوانیزه مانند نبشی، پروفیل باربر، آویزها، اتصالات بین قطعات و پیچ و مهره ها برای ساخت سازه استفاده می شود.

مرحله زیرسازی(آهن کشی) نصب سقف کناف شامل چند بخش است:

ترازبندی. مشخص کردن محل قرارگیری سازه از لحاظ ارتفاع آن از سقف و محل اتصال آن به دیوارها در این مرحله انجام می شود. اینکار با استفاده از نور لیزر یا نخ های رنگی انجام می شود. با انجام تراز بندی سازه و کناف هایی که روی آن نصب می شوند، با هم در هماهنگی کامل خواهند بود تا شکل نهایی کار تمیز و بی نقص باشد.

سقف کاذب مشبک

نصب نبشی. نبشی ها، از جنس پروفیل های گالوانیزه هستند که طبق نقشه در جای خود نصب می شوند. نبشی ها محدوده خارجی سقف کناف را معین می کنند و در ادامه دیگر قطعات فلزی برای قاب بندی سقف کاذب کناف نصب می شوند. 

نصب پروفیل ها و اتصالات. اکنون پروفیل های دیگر توسط قطعات متصل کننده به نبشی ها و به یکدیگر متصل می شوند. این مرحله بر اساس نوع سقف کناف اجرا می شود و سازه ها برای نگهداری تایل ها و یا گچبرگ ها آماده می شوند. پروفیل های مورد استفاده در این مرحله شامل رانرها، پروفیل F47 باربر و پروفیلF47 حمل کناف می باشند.

تعیین محل آویزها. آویزها سازه را به سقف اصلی متصل می کنند. انتخاب محل آویز اهمیت زیادی دارد و باید به تعداد کافی و در فواصل استاندارد نصب شوند. در غیر اینصورت می توانند موجب ایراداتی مانند موج برداشتن یا ترک کناف ها در آینده شود. آویز ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع سقف کاذب و سازه آن تعیین می شود.

پروفیل سقف کاذب

  • نصب پانل های گچی یا کناف ها

با اتمام ساخت سازه، حالا نوبت به نصب پانل های گچی (60*60) یا گچ برگ ها می رسد. در سقف کناف مشبک، از تایل های گچی استفاده می شود و در سقف های یکپارچه یا ثابت یا دکوراتیو، گچ برگها بر اساس طرحی که قبلا مشخص شده، برش داده شده و سپس روی سازه نصب می شوند.

  • بتونه کاری و نقاشی

در نهایت برای پرکردن فاصله بین تایل ها یا قطعات گچبرگ از بتونه کاری، توری های تیپ، ماستیک و رنگ های پوشاننده هستند. سقف کناف در پایان این مرحله رنگ آمیزی شده و شکل نهایی اش نمایان می شود.

البته همه انواع کناف ها نیاز به رنگ آمیزی ندارند. برخی از انواع تایل ها دارای روکش هایی ازجنس پی وی سی یا آلومینیوم هستند و لذا نیازی به رنگ آمیزی در پایان کار ندارند.

سقف کاذب قبل از نقاشی

مهمترین نکات نصب سقف کناف

نصابان حرفه ای موقع اجرای سقف کناف به نکاتی توجه می کنند که موجب نتیجه مطلوب و ماندگاری سقف کناف اجرا شده توسط آنها می شود. در اینجا برخی توصیه های مهم نصابان حرفه ای سقف کاذب کناف را با هم مرور می کنیم.

  • ناترازی های سقف اصلی را جدی بگیرید

تراز بودن سقف کناف، در نتیجه نهایی کار بسیار اثرگذار است. ناترازی سقف را با روش های تراز کردن و یا ایجاد طرح های مناسب رفع کنید. اینکار در نصب سقف کناف یکپارچه آسان تر است اما در صورتی که بخواهید باکس دور سقف بزنید و یا در بخشی از سقف، سقف کاذب را اجرا کنید چالش برانگیز تر است.

 

  • اصول گونیایی طرح هایی که قرار است به صورت مستطیل اجرا شوند را حتما فراگرفته و در اجرای سقف کناف به کار ببرید.

 

  • فاصله استاندارد آویزها رعایت شود. اگرچه ممکن است با افزایش فاصله استاندارد آویز های کمتری استفاده شود و هزینه کاهش یابد اما عواقب آن را در نظر بگیرید. تعداد ناکافی آویز ها به تدریج منجر به ترک خوردگی و موج خوردگی کناف ها می شود.

 

  • رعایت فاصله قانونی سازه‌های پانل خور و فاصله قانونی بین پرچ ها و همچنین فاصله استاندارد بین سازه‌های باربر

 

  • از مصالح و تجهیزات شرکت های معتبر مانند کناف ایران(کی پلاس) استفاده کنید تا کیفیت و استقامت سقف کناف نصب شده توسط شما تضمین شود. به خاطر کاهش هزینه و با استفاده از مصالح متفرقه به اعتبار خود لطمه می زنید.

 

  • دقت در برش پانل و اجرای پخ مناسب در پانل کناف را جدی بگیرید زیرا در تمیزی و یکدستی سطح سقف کناف کاملا اثرگذار است.

 

  • لبه کارخانه ای پانل در کنار لبه برش خورده کناف ایجاد کنید. لبه کارخانه ای نسبی به سطح پانل باریکتر است و هنگام نصب لبه های باریک باید کنار هم قرار گیرند تا بعد با بتونه پر شوند و ظاهر کاملا یکدست پیدا کنند.

 

  • فاصله مناسب بین دو پانل برای نصب را رعایت کنید.

 

  • اتصال صحیح سازه تراز ( نبشی روی دیوار و پیچ های آن ) و تراز بودن زیرسازی/سقف کاذب اجرا شده در یک کد ارتفاعی را کنترل کنید.

 

  • استفاده از نوار درزگیری در هنگام بتونه کاری را با اهمیت بشمارید.
  • اختلاط مناسب از بتونه کناف یا پودر ماستیک تهیه کرده و استفاده کنید (طبق دستورالعمل شرکت سازنده) مانند کی پلاس)

 

  • پهنا و ضخامت مناسب لایه بتونه کاری شده رعایت شود و از ابراز مناسب استفاده گردد.

 

انتخاب نصاب حرفه ای سقف کناف

عدم انتخاب نصابان آموزش دیده دارای صلاحیت اجرای سقف کناف، بر زیبایی و کیفیت ساخت سقف کناف اثر منفی می گذارد. برای جلوگیری از دوباره کاری و یا هزینه کردن برای رفع نواقص احتمالی بهتر است کار خود را از همان ابتدا به یک مجموعه متخصص و خوشنام بسپارید.

مجموعه کناف ایران با مدیریت مهندس یگانه افتخار دارد که با استفاده از مصالح و تجهیزات شرکت کی پلاس تحت لیسانس آلمان و با نصابان آموزش دیده پروژه های بسیاری را با موفقیت و رضایت بالای مشتریان به سرانجام رسانده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

44023823-021

09126155994

قیمت مصالح سقف کناف

ليست قيمت مصالح با کيفيت عالي زير قيمت کارخانه کناف ايران- آماده تحویل