کناف سقف یا همان سقف کناف  یکی از جایگزین‌های نو گچ‌کاری است و در اجرای سقف کاذب کاربرد دارد. صفحات کناف در طرح‌های مختلف از پیش آماده هستند و به دلیل وزن سبک، آسانی در نصب و سرعت اجرای بالا و هم‌چنین این‌که باعث افزایش وزن سازه نمی‌شوند، هواداران بسیاری دارند. در ادامه به معرفی سازه سقف کناف، مزیت‌ها و انواع آن می‌پردازیم.

فواید استفاده از کناف

 1-   مقاومت این پوشش در برابر زلزله: این نوع از سازه به علت سبکی وانعطاف پذیری بسیار بالایی که دارد مقاومت خوبی در برابر زمین لرزه دارد.

 2-  امنیت اتصالات : بدلیل اتصالات مناسب، در دیوارها و سقف های کاذب کناف معمولا اتصالات به صورت پیچی و مطابق قوانین و آیین نامه های مدون انجام میشوند.

3-  سرعت اجرای مناسب : سازه کناف، نسبت به سیستم سنتی تا 6 برابر سریع تر قابلیت نصب را دارا است !

 4- اجرای راحت : به دلیل طراحی مناسب برای نصاب راحتی بیشتری به همراه می آورد.

5- وزن کم و کاهش منابع مالی: به دلیل نوع جنس این سیستم، به دلیل کاهش وزن قابل توجه بار مرده،در صورت محاسبه، اسکلت سازه تا بیست و پنج درصد سبک تر میگردد که به دلیل این صرفه جویی عملا اجرای دیوار کناف برای سازنده رایگان در می آید ! در صورتی که مهندسین نصاب محاسب بارگذاری را بر اساس دیوار کناف انجام دهند تفاوت قابل توجه ابعاد تیر و ستون و سبک شدن اسکلت را خواهند دید .

6- افزایش سطح خالص زیربنا: به دلیل کاهش اشغال فضا توسط دیوارها و پارتیشن های کناف سطح زیربنا شما حفظ می شود.

7- عایق حرارتی مناسب: سیستم کناف در صورت اجرای استاندارد به شدت عایق حرارت می باشد.

8-  عایق صوتی خوب: به یاد داشته باشید که در اجرای اصولی دیوار کناف کلیه المانهای فلزی با نوار های عایق از زمین و سقف مجزا شده و نیز دیوار کناف حتما باید تا سقف اصلی ( نه سقف کاذب) ادامه یابد .

 مقاومت در برابر آتش سوزی: پنل های مقاوم در برابر حریق و مقاوم در برابر آتش سوزی می باشند و خیال شما را از نظر ایمینی در سقف کناف رعایت می کنند.

11-  پتانسیل اجرا در کف تمام شده : بر خلاف بخش‌بندی‌های سنتی ، پارتیشن های کناف پس از فرآیند کف سازی، حتی بر روی سرامیک و سنگ(بدون تخریب) قابل نصب می باشند از این رو بهترین گزینه جهت عملیات بازسازی هستند.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر دکوراسیون خانه | انتخاب بهترین دکوراسیون منزل

قدرت 14- بازیافت بیش از 75 درصد مصالح مصرف رسانیده شده

15- کاهش نخاله های ساختمانی به میزان زیاد( نسبت نخاله های ساختمان در سیستم کناف نسبت به سیستم سنتی 1 به 5 میباشد! که سبب کاهش قیمت حمل مصالح ، کاهش هزینه ی نظافت و کاهش هزینه های تخلیه نخاله ها از کارگاه میشود)

16- کاهش اکیپ های کارگری در ساختمان ( به دلیل سهولت و سرعت اجرای سیستم کناف اکیپ های مختلف اجرای دیوار ( اعم از دیوارچینی،گچ و خاک ، سفید کاری ) به یک اکیپ اجرایی کاهش خواهد یافت ! ) حتی در صورت نصب سقف کاذب کناف به جای سقف کاذب با میلگرد و رابیتس عملا در اجرای سقف کاذب اکیپ جوش کار ، رابیتس کار و گچ گار سقف را فقط یک گروه انجام خواهد داد.

17- قابلیت عبور راحت تاسیسات از فضای مابین دیوار کناف بدون هیچ گونه خرابی

18- دسترسی سریع و مناسب به تاسیسات ساختمانی : دیوارها و سقف کاذب کناف به دلیل اتصال خشک ( استفاده از پیچ و عدم استفاده از ملات ) به راحتی قابل ترمیم میباشند ، همچنین در دیوار و سقف کاذب کناف در محل های پیش بینی شده دریچه های بازدید قرار می گیرد.

19- صرفه جویی کلی در مصالح ساختمانی : چنانچه طراحی استراکچر ساختمان بر اساس سیستم کناف باشد موجب صرفه جویی در مصالح به خصوص فولاد و سیمان وبی نیازی از برخی از مصالح نظیر گچ و آهک و خاک می شود.

20-  عدم نیازکناف به جوش کاری : به دلیل بالا بودن مشکلات استفاده از برق شهری جهت جوش کاری کناف جایگزینی مناسب برای روش های پر هزینه سنتی می باشد.

21-  کمک به محیط زیست: کمتر شدن تولید زباله های ساختمانی غیر از صرفه جویی در هزینه دفع زباله ها در سطح ملی، از جنبه حفاظت محیط زیست و استفاده مناسب از منابع کافی داری اهمیت است که همه با سیستم ساخت و ساز خشک کناف قابل حصول است.

بیشتر بخوانید: سقف کناف چیست ؟ بهترین سقف کناف در بازار

22- در صورت استفاده از سقف کاذب کناف نسبت به سقف کاذب سنتی مزایای بسیاری در پی خواهیم داشت ، از جمله:سرعت ، دقت ، کیفیت ، انعطاف قابل ملاحظه طرح همچنین هزینه ها ی کمتر کناف نسبت به سیستم سنتی ، عدم جوش کاری و کاهش هزینه های برق ، همچنین سهولت نظافت واحد ها ( به دلیل عدم به کار رفتن ملات) .

23- قابل برداشت و تعمیر می باشند و در صورت نیاز می توان به تاسیسات پشت آن دسترسی پیدا کرد.

24- امکان نصب چراغ های تزیینی روکار و توکار و نور مخفی برای افزایش زیبایی این نوع سقف وجود دارد.

25- سقف کناف نسبت به سایر سقف های تزیینی و دکوری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

کناف می تواند به عنوان یک پوشش ضد حریق و ضد آب بر روی سازه نصب شود. از کناف های ضد آب می توان در محیط هایی مانند آشپزخانه، استخر و سرویس های بهداشتی استفاده نمود.

سقف کناف پوششی عالی برای مخفی نمودن تاسیساتی است که در سقف تعبیه شده و نمایان هستند.

کناف ها عملکردی به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز دارند.

قابلیت انعطاف پذیری کناف سبب می شود تا سقف در برابر زلزله مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

این نوع سقف توانایی رنگ پذیری دارد و می توان آن را به هر رنگی که دوست داشتید، تبدیل کنید.

۷۵ و بیشتر، مصالحی که در ساخت سیستم کناف مورد استفاده قرار می گیرد، قابل بازیافت می باشد.

معایب کناف

هیچ سیستم سازه ای چه در نصب و چه در زمان نظارت بدون عیب ونقص نیست ولی می توان گفت سیستم کناف دارای معایب کمتری نسبت به بقیه سیستم های موجود در کشور می باشد وبه همین خاطر چند موردی اشکالات فنی کار در اجرای نامطلوب سقف کاذب کناف می پردازیم :

1- عدم شاقولی مناسب پیشانی‌های سقف

2- عدم رعایت اصول گونیایی طرح هایی که قرار است به صورت مستطیل اجرا شوند

3- عدم رعایت فاصله استاندارد آویزها

4 – عدم رعایت فاصله مناسب برای سازه‌های بار بر

5- عدم رعایت فاصله قانونی سازه‌های پانل خور

6- عدم رعایت فاصله قانونی پرچ ها

7- رعایت نکردن اجرای اولین آویز/سازه باربر/سازه پانل خور در فاصله قانونی

8- استفاده نکردن ازمصالح های شرکت کناف ایران

9- عدم رعایت حصیر چینی پانل کناف

10-  عدم اجرای پخ مناسب در پانل کناف

11-  عدم رعایت فاصله بین دو پانل

12- عدم رعایت فاصله اولین پبچ از لبه پانل

13- عدم اتصال صحیح سازه تراز ( نبشی روی دیوار و پیچ های آن )

14- عدم تراز بودن زیرسازی/سقف کاذب اجرا شده در یک کد ارتفاعی

15- عدم اجرای پانل کناف عمود بر جهت سازه های پانل خور

16- عدم دقت در برش پانل

17- اجرای لبه کارخانه ای پانل در کنار لبه برش خورده کناف

18-  عدم استفاده از نوار درزگیری در هنگام بتونه کاری

19- اختلاط نا مناسب بتونه کناف یا پودر ماستیک

20- عدم رعایت پهنای مناسب لایه بتونه کاری شده

21- عدم رعایت ساختار با کاربری و شرایط بهره برداری

22- عدم استفاده از نصابان آموزش دیده دارای صلاحیت اجرای کناف

23- عدم استفاده از ابزار مناسب

 

این فقط مشکلات متداول اجرای سقف کاذب بود و دیوار نیز اشتباهات متداول مخصوص خود رادارد.

بنا بر آنچه گفته شد سرپرستی و اجرای سقف کاذب کناف نیاز به تخصص خاصی دارد و در صورت اجرای نامطلوب سیستم های کناف در صورت عدم رعایت آنچه گفته شد نمی توان کناف را مورد سرزنش و نقد قرار داد ، زیرا کناف همانند سایر سیستم های برتر ساختمانی سالهاست در جهان به عنوان سیستم اصلی اجرای دیوار و سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد.

گروه کناف ایران با مدیریت مهندس یگانه سال های متمادی است که در حوزه سقف کاذب کناف مشغول به فعالیت تخصصی هستند؛ برای سفارش پروژه یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد پوشش کناف از طریق همین صفحه با تیم کناف ایران در ارتباط باشید.