هم اکنون محیط خانه و طراحی آن یکی از قسمت‌های اساسی زندگی هر شخصی است و قدرت تاثیرگذاری دکوراسیون خانگی بر روحیه افراد محسوس و از نظر علمی ثابت شده است. بیشتر افراد به برپایی یک دکوراسیون داخلی شکیل به دلیل تاثیر زیاد آن روی فضای خانه و همینطور افراد خانه، اهمیت زیادی میدهند. البته به یاد داشته باشید انجام این کار نیاز به تخصص لازم دارد که هر شخصی ممکن است از عهده آن بر نیاید.

در ادامه مقاله نگاهی دقیق تر به نظریه دکوراسیون داخلی و تاثیر آن را روی انسان‌ها داریم.

 

اهمیت و جایگاه طراحی داخلی در ایران

به نقل از یک طراح داخلی معروف، هنر طراحی خانه تا چند سال پیش در ایران جایگاهی نداشت و مردم بدون شناخت آن نسبت به اندازه، ابعاد و فاکتورهای دیگر به خرید وسایل خانه عمل می کردند و در نهایت به نتیجه دلخواه نمی رسیدند. ولی امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پیدایش رسانه، اطلاعاتی که مردم درباره طراحی و دکوراسیون در محیط اینترنت به دست می آورند، این تفکر کاملا تغییر کرده است. در واقع افراد متوجه شده اند که تنها استفاده از وسایل لوکس و لاکچری موجب زیبایی خانه نمیشود بلکه برعکس ممکن است فضای خانه را شلوغ تر کند.

از آنجا که طراحی داخلی با مفهوم روانشناسی رنگ در ارتباط است بنابراین به خوبی میتواند بر خلق و خوی افراد تاثیر گذار باشد.

 

 

عناصر در طراحی داخلی

طراحی داخلی برخلاف نگاهی که بیشتر مردم دارند، فقط محدود به مبلمان و پرده نیست. دکوراسیون داخلی هنوز برای خیلی ها ناشناخته است و حتی نمی دانند که دارای شاخه‌های مختلفی می باشد. از آنجا که افراد در چند سال اخیر تنوع طلب تر از سال های قبل شده اند، نیاز خود را به دکوراسیون بیشتر احساس می‌کنند.

 

ارتباط طراحی با ویژگی‌های شخصیتی افراد

برخی گمان میکنند طراحی داخلی نیاز به وسایل لوکس و تزئینی دارد. در صورتی که کاربرد آن امروزه وسیع تر شده و از اصول علمی و مهندسی پیروی میکند. در طراحی و دکوراسیون چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، نیازهای افراد با توجه به شخصیت، سن ، علایق و سلیقه های فردی است. در واقع طراحی داخلی باید در مسیر به وجود آوردن محیطی متناسب با نیازهای افراد ایجاد شود.

 

تاثیر دکوراسیون داخلی بر روحیه افراد

تاثیر دکوراسیون بر روحیه افراد و بازدهی آنها را می توان اساسی‌ترین عاملی دانست که افراد را به سمت ایجاد تغییرات و هزینه کردن در این زمینه وادار می کند. هماهنگی رنگ ها، ‌نورها، مبلمان، پرده، سقف، کاغذ دیواری و سایر تجهیزات بدون در نظر گرفتن برند و کیفیت آنها می تواند تاثیر مثبت فوق العاده ای بر روح و روان ما بگذارد و بازدهی و عملکرد ما را چند برابر کند.

جالب است بدانید که محققان علوم رفتاری به این نتیجه رسیده اند که اجرا دکوراسیون و طراحی داخلی به طور مناسب، می تواند بر مشکلات رفتاری و شخصیتی افراد تاثیر گذار باشد و به بهبود روحیه کمک زیادی کند !

بهترین ایده‌های طراحی داخلی

نکته مهم دیگر پی بردن به ارگونومی بدن انسان و هماهنگی آن با طراحی داخلی است.یکی از تکالیف دکوراتور، طراحی عناصر بر اساس مقصود و ابعاد آن است. بعضی موارد مورد توجه دیگر در طراحی در پایین آمده است :

  • میزان نور
  • خصوصیت فضا
  • استفاده بهینه از مکان
  • هزینه و بودجه تعیین شده

 

تغییر دکوراسیون ضروری است ؟!

برخی افراد فکر میکنند که طراحی و تغییر دکوراسیون خانه به هزینه هنگفتی نیاز دارد در حالی که اقدام فنی ساده‌ای در جهت بهبود فضا و مدیریت آن است. به گفته یکی از طراحان، افراد حتی می توانند با تغییر رنگ یک پرده، یا تغییر اشیاء محیط خانه را تغییر دهند.
البته این تغییرات مثبت به شناخت درست از رنگ، نرم، فضا، ریتم و توازن عناصر بستگی دارد. همه این ها باید با سلیقه افراد در نظر گرفته شود. زمانی طراحی بی اثر و با هزینه اضافی است که بدون ایده کاربردی و بدون کمک از متخصص انجام گیرد. بنابراین طراحی با هزینه زیادی همراه نیست و میتوان با اندکی هزینه تغییرات بزرگی را به وجود آورد.

قدرت مثبت تغییر دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی به دو شکل میتواند اثر بگذارد؛

  • اثر طراحی روی خانه مورد نظر
  • اثر طراحی روی انسان‌های مشغول به زندگی در آن خانه

این را می توان به جرات گفت که افرادی که زمان زیادی را در یک سبک دکوراسیون سپری می کنند، حتما تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت.

طراحی و دکوراسیون داخلی تاثیر زیادی در درمان بعضی بیماری ها دارد؛ افرادی که دچار بیماری افسردگی شده اند گاهی از پزشک یا اطرافیان خود می شنوند که در طراحی داخلی خانه تغییراتی ایجاد کنند. این بدان معناست که در رنگ، جنس آیتم های موجود در خانه تغییراتی ایجاد کنند و در نهایت هر یک می تواند القای خاصی روی افراد داشته باشد. به عنوان مثال حسی که از فرفورژه می آید حسی مصنوعی و از سرما و سختی است در حالی که چوب حس طبیعی بودن را انتقال میدهد.

ضرورت و اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی

ایجاد فضای مناسب یا تغییر دکوراسیون می توان در درمان بیماری های کودکان نیز بسیار موثر باشد. در حقیقت کودکانی که بیش فعال و یا کم تحرک هستند با کمک این ایده فوق العاده تغییر زیادی کرده اند.

طراحی داخلی و دکوراسیون آنقدر مهم است که باید از زوایای مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید. یک محیط با دو طراحی مختلف می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. با چیدمان درست منزل، هم پدر و مادر و هم فرزندان در فضایی با شرایط مناسب روحی و روانی بزرگ میشوند.

این مقاله را بخوانید: تاثیر سقف کناف بر دکوراسیون خانه

سقف کناف چیست | بهترین سقف کاذب کناف

 

طراحی منزل با رنگ بندی مناسب

یکی از مهمترین موضوعات در بحث طراحی داخلی، موضوع انتخاب رنگ مناسب برای فضای مورد نظر است. برخی از رنگ ها این خاصیت را دارند که موجب درمان بعضی بیماری ها مانند افسردگی، فشارخون، وسواس و… می شوند. به طور نمونه استفاده از رنگ آبی در آیتم های داخلی خانه موجب کمتر شدن تعداد ضربان قلب و آرامش قلب، در حالی که رنگ قرمز ضربان را شدیدتر میکند. همچنین استفاده از رنگ قرمز و رنگ زرد در غذا موجب بیشتر شدن اشتها میشود.

رنگ ها همچنین نشان دهنده صفات نیز هستند؛ مثلا رنگ آبی به همراه سفید نشانه پاکیزگی میباشد به همین دلیل است که بیشتر از این رنگ در فضاهای مرطوب مانند سرویس بهداشتی و حمام استفاده میشود. بنابراین رنگ ها در اثربخشی فضا تاثیر زیادی دارند.

 

نتیجه گیری پایانی

طراحی دکوراسیون داخلی تاثیر زیادی در عملکرد ما، روحیه و در نتیجه سلامتی ما داشته و هزینه کرده در این راستا ولخرجی یا هزینه ی اضافی نیست. ضمن اینکه طراحی دکوراسیون داخلی به معنای استفاده از متریال ها و اکسسوری های گران و برند هم نیست ! طراحی دکوراسیون ، دانش استفاده از رنگ ها،‌نور، اکسسوری و… به مقدار مناسب است.

یکی از اساسی ترین مباحث در طراحی دکوراسیون داخلی توجه به آرایش سقف خانه است؛ استفاده از سقف کناف به عنوان یک متریال زیبا و قوی می تواند خانه شما را به یک کاخ مبدل نماید!
تیم کناف ایران با سال‌ها تجربه در راه اندازی انواع سقف کاذب کناف آماده ارایه سرویس های خود به شما مشتریان عزیز در سراسر ایران می باشد؛ جهت مشاوره تخصصی با ما در ارتباط باشید.